මොනවද මේ Radial Tires?

මොනවද මේ Radial Tires
අද අපි පදවන වාහනවලින් 99% ක්ම වගේ භාවිතා වෙන්නේ මේ රේඩියල් ටයර් තාක්ෂණයයි. ඉතින් Motor Guide අපි හිතුවා මේ Radial Tires ගැන කතා කරන්න.
Radial Tires කියන්නේ මොනවද?
සරලවම කියනවා නම්, Radial Tire කියන්නේ අද ලෝකයේ මෝටර් රථ සහ සැහැල්ලු ට්රක් රථ සඳහා වඩාත්ම ජනප්රිය ටයර් වර්ගයයි. මේවාට "රේඩියල්" කියන්නේ ටයරය ඇතුළේ තියෙන ප්ලයි ස්ථර (Ply Layers) සකස් කරලා තියෙන විදිහටයි.
- රේඩියල් ටයරයක, ප්ලයි ස්ථර (කෝඩ්-cord) ටයරයේ මධ්ය රේඛාවට (centerline) අංශක 90 ක කෝණයකින්, එනම් අරීයව (Radially), එක් පැත්තක සිට අනෙක් පැත්තට දිව යනවා.
- ටයරයේ පොළව සමග ස්පර්ශ වෙන කොටස (Tread) යටින්, ටයරය වටා ශක්තිමත් කරන වෙනම තීර (Belts) ස්ථරයක් (සාමාන්යයෙන් වානේ වලින්) තියෙනවා.
Radial Tire නිර්මාණය ක්රියාත්මක වෙන්නේ කොහොමද?
මේ නිර්මාණය තමයි රේඩියල් ටයර්වල රහස. කෝඩ් ස්ථර අරීයව පිහිටීම නිසා ටයරයේ පැති බැම්ම (Sidewall) සහ පොළව සමග ස්පර්ශ වන කොටස (Tread) එකිනෙකින් ස්වාධීනව ක්රියා කරනවා.
අරීය පිහිටීම නිසා පැති බැම්ම ඉතා නම්යශීලී වෙනවා. මේ නම්යශීලී බව නිසා ගැටිති උරාගැනීම වැඩි වී සැපපහසු ගමනක් ලැබෙනවා. ටයරයේ පොළව සමග ස්පර්ශ වන කොටසට යටින් තියෙන වානේ තීර (Steel Belts) නිසා ටයරයේ පොළව සමග ස්පර්ශ වන කොටස දැඩිව සහ පැතලිව මාර්ගය මත රැඳී තිබෙනවා.
Radial Tires වල ප්රධාන වාසි මොනවද?
- හොඳ ඝර්ෂණය (Better Traction/Grip): පොළව සමග ස්පර්ශ වන කොටස හැමවිටම මාර්ගය මත පැතලිව රැඳී තිබීම නිසා, විශේෂයෙන්ම වංගු ගන්නා විට සහ තිරිංග යොදන විට මාර්ගය සමග හොඳ ඝර්ෂණයක් පවත්වා ගන්නවා.
- දිගු ආයු කාලය (Longer Tread Life): ස්ථාවර පොළව සමග ස්පර්ශ වන කොටස නිසා, ටයරයේ ගෙවීයාම ඒකාකාරීව සිදු වෙනවා. මේ නිසා ටයරයේ ආයු කාලය වැඩි වෙනවා.
- ඉන්ධන කාර්යක්ෂමතාව (Better Fuel Economy): ටයර් පෙරලීමේදී ඇතිවන ප්රතිරෝධය (Rolling Resistance) සාම්ප්රදායික ටයරවලට (Bias-ply) වඩා අඩුයි. මේ නිසා වාහනය ධාවනය කිරීමට අඩු ශක්තියක් අවශ්ය වන අතර, ඉන්ධන කාර්යක්ෂමතාව වැඩි වෙනවා.
- සැපපහසු ගමනක් (Comfortable Ride): ටයරයේ නම්යශීලී පැති බැම්ම නිසා මාර්ගයේ ඇතිවන කුඩා කම්පන සහ ගැටිති හොඳින් උරාගැනීම සිදුවෙනවා. එම නිසා සුව පහසුව වැඩි වෙනවා.
Radial Tires සහ Bias-Ply Tires අතර වෙනස
මුලින්ම අපි ටයර් දෙකේම ඇතුළාන්ත ව්යුහය දිහා බලමු. මේ ටයර් වර්ග දෙක අතර ප්රධානම වෙනස තියෙන්නේ ටයරය ශක්තිමත් කරන ප්ලයි ස්ථර (Ply Cords) සකස් කරලා තියෙන විදිහේ.
Bias-Ply ටයර් වලදී, මේ ප්ලයි කෝඩ් ස්ථර ටයරයේ මධ්ය රේඛාවට විකර්ණව (Diagonal) හරස් අතට යනවා. ඒ කියන්නේ, එක් ස්ථරයක් අංශක 30°-45° ක කෝණයකින් ගමන් කරන අතර අනෙක් ස්ථරය ඊට ප්රතිවිරුද්ධ දිශාවට ගමන් කරනවා. මේ නිසා, ටයරයේ පොළව සමග ගැටෙන කොටස (Tread) සහ පැති බැම්ම (Sidewall) එකිනෙකට තදින් සම්බන්ධ වී, තනි ඒකකයක් ලෙස ක්රියා කරනවා.
අනෙක් අතට, Radial Tires වලදී ප්ලයි කෝඩ් ස්ථර සකස් කරලා තියෙන්නේ ටයරයේ මධ්ය රේඛාවට අංශක 90 ක (අරීයව/Radially) කෝණයකින්, එනම් පැත්තක සිට අනෙක් පැත්තට කෙළින්ම. මෙහිදී පොළව සමග ස්පර්ශ වන කොටස ශක්තිමත් කරන්න ටයරයේ පොළව සමග ස්පර්ශ වන කොටස යටින් වානේ හෝ රෙදි තීර (Belts) ස්ථරයක් තිරස් අතට තබා තිබෙනවා. මේ අරීය ව්යුහය නිසා, Radial Tire එකක පැති බැම්ම සහ පාගන කොටස එකිනෙකින් ස්වාධීනව ක්රියා කරනවා.
මේ ස්වාධීන ක්රියාකාරීත්වය නිසා ලැබෙන කාර්ය සාධන වාසි බොහොමයි. Bias-Ply ටයරයක පැති බැම්ම දැඩි වන අතර, වංගු ගන්නා විට ටයරයේ හැඩය සම්පූර්ණයෙන්ම විකෘති වෙනවා. මේ නිසා මාර්ගය සමග ඇති Grip එක අඩු වෙනවා වගේම, අධික වේගයෙන් යන විට කෝඩ් ස්ථර එකිනෙක ගැටී වැඩි තාපයක් නිපදවනවා. මෙම අධික තාපය ටයරයේ ආරක්ෂාවට සහ ආයු කාලයට අහිතකරයි.
ඊට හාත්පසින්ම වෙනස්ව, Radial Tire එකක පැති බැම්ම ඉතා නම්යශීලී වන අතර, ඒ නිසා මාර්ගයේ ඇති ගැටිති සහ කම්පන හොඳින් උරාගෙන වඩාත් සැපපහසු ගමනක් ලබා දෙනවා. පාගන කොටස යටින් ඇති දැඩි තීර (Belts) නිසා ටයරය හැමවිටම මාර්ගය මත පැතලිව රැඳී සිටිනවා. මේ නිසා, ටයරයේ ඝර්ෂණය ඉතා ඉහළ වන අතර, ටයරය ගෙවීයාම ඒකාකාරීව සිදු වන නිසා දිගු ආයු කාලයක් ලැබෙනවා. එමෙන්ම, අරීය පිහිටීම නිසා අභ්යන්තර ඝර්ෂණය අවම වී අඩු තාපයක් නිපදවීම හේතුවෙන් අධිවේගී ධාවනයට Radial Tires ඉතා ආරක්ෂිතයි. මේ හේතු නිසාම අද මෝටර් රථ කර්මාන්තයේ සම්මතය බවට පත්ව ඇත්තේ Radial ටයරයයි.






































