Auto Gear වාහනයකට නැතුවම බැරි ATF

Nisaga Sandaru
time
මිනිත්තු 5 කියවීම
feature image

ඔබේ ඔටෝ ගියර් (Automatic Gear) වාහනයේ දී, ATF (Automatic Transmission Fluid) තෙල් යනු එන්ජින් ඔයිල් තරමටම වැදගත්, ඇතැම් විට ඊටත් වඩා සංකීර්ණ සහ තීරණාත්මක කොටසක්. තවත් පැහැදිලි කරනව නම් ATF කියන්නේ Automatic Transmission Fluid (ස්වයංක්‍රීය සම්ප්‍රේෂණ තරලය) කියන එකට කෙටි නම.

අපේ වාහනයේ එන්ජිමට එන්ජින් ඔයිල් වගේම, මේ ATF තමයි ඔටෝ ගියර් පෙට්ටියේ ජීවය වගේ ක්‍රියා කරන්නේ. මේ තෙල්වල ප්‍රධාන කාර්යයන් තුනක් තියෙනවා

  1. පළමුව, ගියර් පෙට්ටියේ සියලුම කොටස් අතර ඇතිවන ඝර්ෂණය අඩු කර ලිහිසිකරණය කරනවා.
  2. දෙවනුව, පද්ධතිය සිසිල් කර අධික ලෙස රත් වීම වළක්වනවා.
  3. වඩාත්ම වැදගත් වෙන්නෙ මේ තෙල් තමයි හයිඩ්‍රොලික් බලය ලබා දෙමින් අපේ වාහනයේ ගියර් නිවැරදිව සහ සුමටව මාරු කරන්න ක්ලච් (Clutch) සහ කපාට (Valves) ක්‍රියාත්මක කරවන්නේ.

ඒ නිසා, ATF කියන්නේ සරල තෙල් වර්ගයක් නෙවෙයි, එය අපේ සම්ප්‍රේෂණය සුමටව, කාර්යක්ෂමව සහ ආරක්ෂිතව ක්‍රියාත්මක කරවන බහුවිධ කාර්යයන් ඉටු කරන ඉංජිනේරුමය තරලයක්. සම්ප්‍රේෂණ පද්ධතිය නිවැරදිව ක්‍රියාත්මක වීම සඳහා ඔබ ATF සම්බන්ධයෙන් නොකළ යුතු ඉතා වැදගත් දේවලුත් තියනවා.


ATF Oil මාරු කිරීමේ කාලසීමාව නොසලකා හැරීම.

ඇතම් අය ATF Oil මාරු කිරීමේ කාලසීමාව නොසලකා හරිනවා. නිෂ්පාදකයා විසින් නිර්දේශ කරන ලද කිලෝමීටර් ගණනට හෝ කාලසීමාවට (උදා: සෑම කි.මී. 60,000කට වරක්) ඒ නිසා ATF Oil නිසි කාලයට මාරු කිරීමට වග බලාගන්න. සමහර නවීන වාහන නිෂ්පාදකයින් "Lifetime Fluid" ලෙස සඳහන් කළත්, දැඩි රිය පැදවීමේ කොන්දේසි (ශ්‍රී ලංකාවේ නිතරම ඇතිවන ට්‍රැෆික් තදබදය, කඳුකර මාර්ග ධාවනය, අධික උෂ්ණත්වය) යටතේ, තෙල් ඉක්මනින් අපිරිසිදු වෙනවා. පැරණි සහ අපිරිසිදු ATF Oil නිසා නිසි ලෙස ලිහිසිකරණය (Lubrication), සිසිලනය (Cooling) සහ ක්ලච් පීඩනය පාලනය කිරීමේ (Hydraulic Pressure) හැකියාව නැති වෙනවා. මෙය ගියර් මාරු වීමේදී ඇතිවන තද ගතිය (Hard Shifts), ලිස්සා යාම (Slipping) සහ අවසානයේදී සම්ප්‍රේෂණ පද්ධතියේ සම්පූර්ණ අක්‍රිය වීමකට (Total Transmission Failure) හේතු විය හැකියි.

වැරදි වර්ගයේ ATF Oil භාවිතා කිරීම.

ඔබේ වාහනයේ නිෂ්පාදකයා විසින් නිශ්චිතව නිර්දේශ නොකරන ලද කිසියම් ATF වර්ගයක් භාවිතා කරන්න එපා. ATF යනු එකම වර්ගයේ Oil වර්ගයක් නොවේ. එහි Dexron, Mercon, Type T-IV, SP-III, SP-IV, CVT Fluid (CVTF), DCT Fluid (DCTF) වැනි විවිධ ප්‍රමිති තියනවා. CVT (Continuously Variable Transmission) සහ DCT (Dual Clutch Transmission) පද්ධති සඳහා සාමාන්‍ය ගියර් ඔයිල් (Normal ATF) භාවිතා කරන්න බැහැ. වැරදි Oil භාවිතා කිරීමෙන් ක්ලච් (Clutch) වල ඝර්ෂණ මට්ටම වෙනස් වී ගියර් මාරු වීම අවුල් විය හැකියි. එමෙන්ම සීල් සහ ගෑස්කට් වලට පවා හානි සිදු විය හැකියි.සෑම විටම වාහනයේ අත්පොත (Owner's Manual) පරීක්ෂා කර, නිර්දේශිත නිවැරදි ප්‍රමිතියේ (Specification) සහ අනුමත තෙල් වර්ගය පමණක් භාවිතා කරන්න.

ATF මට්ටම නොසලකා හැරීම හෝ වැරදි ලෙස පරීක්ෂා කිරීම.

ATF මට්ටම නිතිපතා පරීක්ෂා නොකර ඉන්න එපා. අඩු ATF මට්ටම නිසා සම්ප්‍රේෂණයේ ඇති කොටස් නිසි ලෙස සිසිල් නොවීම නිසා අධික ලෙස රත් වීමට (Overheating) සහ ගියර් මාරු වීමේ ගැටළු ඇතිවීමට හේතු වෙනවා. වැඩි ATF මට්ටම ද සම්ප්‍රේෂණයේදී වායු බුබුළු (Aeration/Foaming) ඇති විය හැකි අතර, එය හයිඩ්‍රොලික් පීඩනයට හානි කරමින් ගියර් මාරු වීම නිවැරදිව සිදු නොවීමකට හේතු වෙනවා. බොහෝ ඔටෝ ගියර් වාහනවල ATF මට්ටම පරීක්ෂා කළ යුත්තේ එන්ජිම පණ ගන්වා, සම්ප්‍රේෂණය උණුසුම්ව (සාමාන්‍ය ධාවන උෂ්ණත්වයේ) තිබියදීය. නිවැරදි ක්‍රමය ඔබේ වාහනයේ අත්පොතෙන් දැන ගන්න පුලුවන්.


'Flushing' සහ 'Drain & Fill' අතර වෙනස.

shutterstock_1692286567.jpg

'Flushing' සහ 'Drain & Fill' අතර වෙනස වටහා ගැනීම ඉතා වැදගත්. සම්ප්‍රේෂණ පද්ධතිය "Flushing" කිරීම නුසුදුසු විය හැකි පැරණි වාහන සඳහා එය බලෙන් කිරීමෙන් වළකින්න. Drain & Fill. ඒ කියන්නෙ පැරණි තෙල් වලින් කොටසක් (සාමාන්‍යයෙන් 40%-60% අතර ප්‍රමාණයක්) Pan එකෙන් ඉවත් කර අලුත් තෙල් දැමීම. Flushing ඒ කියන්නෙ විශේෂ යන්ත්‍රයක් මඟින් සම්පූර්ණ පද්ධතියේම (Torque Converter ඇතුළුව) තෙල් පීඩනය යටතේ සම්පූර්ණයෙන්ම ඉවත් කිරීම.

අධික ලෙස අපිරිසිදු වී, දිගු කාලයක් Oil මාරු නොකළ සම්ප්‍රේෂණ පද්ධතියක් Flushing කිරීමේදී, පද්ධතියේ තැන්පත් වී ඇති අපද්‍රව්‍ය (Sludge) ගැලවී ගොස් වැදගත් කපාට (Valve Body) අවහිර විය හැකි අතර, එය ක්ෂණිකව සම්ප්‍රේෂණ පද්ධතිය කැඩී යාමකට හේතු විය හැක. පැරණි වාහනයක් නම්, Drain & Fill කිහිප වරක් කිරීම වඩාත් ආරක්ෂිතයි.


ATF වල වර්ණය (Colour) සහ ගන්ධය (Smell) පරීක්ෂා කිරීම.

download (14).png

ATF මට්ටම පරීක්ෂා කරන විට, තෙල්වල වර්ණය සහ ගන්ධය පිළිබඳ අවධානය යොමු කිරීම ඉතා වැදගත් වෙනවා. සාමාන්‍ය ATF Oil බොහෝවිට රෝස හෝ රතු පැහැයෙන් යුක්ත වෙනවා. අපිරිසිදු ATF Oil කාලයත් සමඟ දුඹුරු පැහැයට හෝ තද කළු පැහැයට හැරෙනවා මෙය තෙල් වෙනස් කිරීමට කාලය පැමිණ ඇති බවට ලකුණකි. ඒ වගේම ATF Oil වල දැඩි පිළිස්සුණු ගන්ධයක් දැනේ නම්, එය බොහෝ විට සම්ප්‍රේෂණ පද්ධතිය අධික ලෙස රත් වීම (Overheating) හෝ ක්ලච් ඝර්ෂණ ද්‍රව්‍ය (Friction Material) එකතුවී ඇති බවට ලකුණකි. ක්ෂණිකව විශේෂඥයෙකු වෙත යොමු කළයුතුයි.

ඒ වගේම ATF Oil වල කිරි පැහැති හෝ බුබුළු සහිත නම් ATF Oil තුළට ජලය හෝ සිසිලනකාරකය (Coolant) මිශ්‍ර වී ඇති බවට ලකුණකි. මෙය Heat Exchanger හෝ සීල් වල ගැටලුවක් නිසා විය හැකි අතර, සම්ප්‍රේෂණ පද්ධතියට ක්ෂණිකව හානි කළ හැකියි.


සීල් සහ ගෑස්කට් (Seals and Gaskets) වල වැදගත්කම

ATF රඳවා තබා ගන්නේ සීල් සහ ගෑස්කට් මගිනි. ඕනෑම ATF කාන්දුවක් (Leak) සම්ප්‍රේෂණ පද්ධතියට ඉතා භයානක තත්ව ගෙන දෙනවා. Pan ගෑස්කට් එක, Axle Shafts වටා ඇති සීල්, හෝ සම්ප්‍රේෂණයේ ඉදිරිපස ඇති Torque Converter Seal එකේ කාන්දුවක් දුටුවහොත් එය නොසලකා හරින්න එපා. කුඩා කාන්දුවක් පවා තෙල් මට්ටම භයානක ලෙස අඩු කළ හැකි අතර, එය ඉක්මනින් සම්ප්‍රේෂණ පද්ධතියට හානි සිදු කරනවා.

Lifetime Fluid යන්නෙහි සැබෑ අර්ථය

ඔබ සඳහන් කළ පරිදි, සමහර නිෂ්පාදකයින් 'Lifetime Fluid' ලෙස පවසනවා. බොහෝ විට මෙයින් අදහස් කරන්නේ, ඔවුන්ගේ අනුවර්තනය කරන ලද රිය පැදවීමේ කොන්දේසි යටතේ, සම්ප්‍රේෂණ පද්ධතියේ ප්‍රධාන වගකීම් කාලය (Warranty Period) පුරාම තෙල් හොඳ තත්ත්වයේ පවතිනු ඇති බවයි. අධික ට්‍රැෆික්, අධික උෂ්ණත්වය, බර ඇදීම වගේ තත්ව යටතේ ඕනෑම Oil එකක් අපිරිසිදු වෙනවා. 'Lifetime' යනු වාහනයේ මුළු ජීවිත කාලය නොව, ඒ කියන්නෙ කිසියම් නිශ්චිත කාලයක් (උදා: කි.මී. 150,000) විය හැකිය. එබැවින්, නිතිපතා පරීක්ෂා කිරීම සහ නිෂ්පාදකයා විසින් නිර්දේශිත සේවා කාලසටහන (විශේෂයෙන් 'Severe Service' කොටස) අනුගමනය කිරීම සෑම විටම වඩාත් සුරක්ෂිත වෙනවා.

ATF උෂ්ණත්වය සහ කාර්ය සාධනය (Temperature and Performance)

ATF උෂ්ණත්වය සම්ප්‍රේෂණ පද්ධතියේ කල්පැවැත්මට සෘජුවම බලපානවා. අධික උෂ්ණත්වය ඒ කියන්නෙ සෑම 10°C ක උෂ්ණත්ව වැඩිවීමක් සඳහාම, ATF වල ආයු කාලය දෙගුණයකින් පමණ අඩු වන බව විශ්වාස කෙරෙනවා.අධික උණුසුම තෙල්වල ඇති ආකලන (Additives) වේගයෙන් බිඳ දමනවා. බොහෝ ඔටෝ ගියර් වාහනවල, සම්ප්‍රේෂණ පද්ධතිය සිසිල් කිරීම සඳහා රේඩියේටරය (Radiator) තුළ කුඩා Cooler එකක් භාවිතා කරනවා. මෙම පද්ධතිය නිසි ලෙස ක්‍රියාත්මක වන්නේ දැයි පරීක්ෂා කිරීම ඉතා වැදගත් වෙනවා.

නියමිත කාලයට නිවැරදි වර්ගයේ ATF තෙල් යෙදීම සහ නිතිපතා එහි මට්ටම, වර්ණය සහ ගන්ධය පරීක්ෂා කිරීම මඟින් ඔබේ ඔටෝ ගියර් වාහනයේ සම්ප්‍රේෂණ පද්ධතියේ ආයු කාලය සැලකිය යුතු ලෙස දීර්ඝ කර ගත හැකිය.

සමාන පුවත්

  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    මේ දේවල් නොදැන වාහනයේ Service එක කරන්න එපා.

    time
    මිනිත්තු 7 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    මොනවද මේ EV බැටරියේ Deep Discharging කියන්නෙ

    time
    මිනිත්තු 3 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    එන්ජින් ධාවනයේදී ඇතිවන මොකක්ද මේ LSPI?

    time
    මිනිත්තු 6 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    එන්ජින් Oil පද්ධතියක Bypass Valve යනු කුමක්ද?

    time
    මිනිත්තු 5 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    ඩීසල් එන්ජින් වල Engine Runaway වලක්වා ගමු.

    time
    මිනිත්තු 4 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    එන්ජින් Oil වල API SP ප්‍රමිතිය

    time
    මිනිත්තු 4 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    Auto Gear වාහනයකට නැතුවම බැරි ATF

    time
    මිනිත්තු 5 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    වාහන Body Paint වල මොනවද මේ 2k 3k

    time
    මිනිත්තු 4 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    වාහනයක් ධාවනය කර ඇති දුර අනුව Engine Oil මාරු කළයුතු අවස්ථා

    time
    මිනිත්තු 5 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    Engine lubrication system කියන්නේ මොකක්ද

    time
    මිනිත්තු 3 කියවීම
  • Suzuki Alto K10 2015 සමාලෝචනය

    Hatchback

    රු 4.6M - 5.3M

  • Toyota Aqua 2014 සමාලෝචනය

    Hatchback

    රු 7.5M - 8.5M

  • Suzuki Swift 2017 සමාලෝචනය

    Hatchback

    රු 8.3M - 9.5M

  • Suzuki Wagon R 2018 සමාලෝචනය

    රු 7.8M - 8.8M

  • Land Rover Defender 2020 සමාලෝචනය

    SUV & 4X4

    රු 5M - 7.5M

  • Toyota Vitz 2017 සමාලෝචනය

    Hatchback

    රු 25M - 40M

  • Nissan Leaf 2014 සමාලෝචනය

    Hatchback
  • Mitsubishi Montero 2015 සමාලෝචනය

    SUV & 4X4
  • Honda Civic 2019 සමාලෝචනය

    Saloon & Sedan

    රු 12M - 13.5M

  • Mitsubishi Lancer 2017 සමාලෝචනය

    Saloon & Sedan

    රු 15M - 18M

  • Toyota Axio 2016 සමාලෝචනය

    රු 740K - 1.1M

  • Toyota Premio G Superior 2018 සමාලෝචනය

    රු 17.5M - 19.8M

  • Honda CD 125 Review

    රු 120K - 730K

  • Yamaha MT-15 Review

    රු 950K - 1.2M

  • Bajaj CT 100 Review

    රු 180K - 640K

  • Yamaha Saluto 125 Review

    රු 250K - 430K

  • Bajaj Platina 100 Review

    රු 200K - 600K

  • TVS Wego 110 Review

    රු 320K - 550K

  • Yamaha R15 Review

    රු 1.2M - 1.4M

  • Bajaj Pulsar 150 Review

    රු 200K - 700K

  • Yamaha Ray ZR 110 Review

    රු 480K - 600K

  • Suzuki Gixxer 150 Review

    රු 450K - 650K

  • Bajaj Pulsar NS 160 Review

    රු 580K - 950K

  • Demak DTM 150 Review

    රු 220K - 360K

hero

ඔබේ මෝටර් රථ හෝ යතුරුපැදි දැන්වීම ikman හි මිනිත්තු 2 කින් පළ කරන්න!