මොනවද මේ EV බැටරියේ Deep Discharging කියන්නෙ

Nisaga Sandaru
time
මිනිත්තු 3 කියවීම
feature image

මොනවද මේ EV බැටරියේ Deep Discharging කියන්නෙ.

EV වාහන පාවිච්චි කරන අපි අනිවාර්යයෙන් දැනගන්න ඕනේ දෙයක් තමයි මේ Deep Discharging කියන්නෙ. ඉතින් Motor Guide අපි ඔබට ගැඹුරු විසර්ජනය (Deep Discharge) යනු කුමක්ද, එය EV බැටරි වලට බලපාන්නේ කෙසේද යන්න පැහැදිලි කරන්න හිතුව.

EV Battery Deep Discharge

EV බැටරි වල ගැඹුරු විසර්ජනය (Deep Discharge) යනු කුමක්ද?

EV රථ සඳහා බහුලව භාවිතා වන්නේ ලිතියම්-අයන (Lithium-ion) බැටරියයි. මෙම බැටරියක "ගැඹුරු විසර්ජනය (Deep Discharge)" යන්නෙන් අදහස් කරන්නේ, එම බැටරිය එහි නිර්දේශිත අවම ආරෝපණ මට්ටමට (State of Charge - SoC) වඩා අඩු මට්ටමකට මුළුමනින්ම හෝ විශාල වශයෙන් බැසයාමට ඉඩ දීමයි.

සාමාන්‍ය භාවිතයේදී, EV බැටරි සඳහා ආරෝපණය 20% ත් 80% ත් අතර මට්ටමක පවත්වා ගැනීම නිර්දේශ කෙරෙනවා.

EV Battery Charge Levels

නමුත් ඔබ බැටරිය 20% ට වඩා අඩුවෙන්, විශේෂයෙන් 10% හෝ ඊටත් වඩා පහළට බැසයාමට ඉඩ දුන්නොත්, එය ගැඹුරු විසර්ජනයකට ලක්වෙමින් පවතින බව කියන්න පුළුවන්. මෙය බැටරියේ සෞඛ්‍යයට (Battery Health) අහිතකර තත්ත්වයකි.

ගැඹුරු විසර්ජනය බැටරියට හානි කරන්නේ ඇයි?

ලිතියම් අයන් බැටරි, සම්පූර්ණයෙන්ම හිස් වීමට හෝ “ඩීප් ඩිස්චාර්ජ්” වීමට සැකසූවක් නොවේ. මෙහිදී සිදුවන හානි කිහිපයක් මෙසේ දැක්විය හැකියි:

  • අභ්‍යන්තර රසායනික හානි:

    බැටරියේ ආරෝපණය ඉතා පහළට යන විට, එහි ඇති ඇනෝඩය (Anode) සහ කැතෝඩය (Cathode) යන අත්‍යවශ්‍ය කොටස්වල රසායනික ව්‍යුහය ස්ථිර ලෙස වෙනස් වීමට පටන් ගත හැකියි. මෙය බැටරියේ ධාරිතාව (Capacity) ස්ථිරවම අඩු කරන අතර, නැවත ආරෝපණය කිරීමේ හැකියාවට බලපෑමක් ඇති කරනවා.

  • Battery Chemistry Damage

  • ලිතියම් ලෝහ තැන්පත් වීම (Lithium Plating):

    ආරෝපණය ඉතා පහළ මට්ටමකට ගිය විට, නැවත ආරෝපණය කිරීමේදී ලිතියම් අයන වෙනුවට ලිතියම් ලෝහය ඇනෝඩය මත තැන්පත් වීමට (Plating) ඉඩ ඇත. මෙය බැටරියේ ක්‍රියාකාරීත්වයට බාධා කරන අතර ආරක්ෂක අවදානම් පවා ඇති කළ හැකියි (උදාහරණයක් ලෙස, කෙටි පරිපථයක් ඇතිවීමේ අවදානම).

  • සෙල් අසමතුලිතතාව (Cell Imbalance):

    EV බැටරිය සෑදී ඇත්තේ කුඩා සෙල් දහස් ගණනකිනි. ගැඹුරු විසර්ජනයකදී, සමහර සෙල් අනෙක් ඒවාට වඩා වේගයෙන් ක්ෂය විය හැකි අතර, සමස්ත බැටරි පැකේජයේ සමබරතාවය (Balance) නැති වී යනවා. මෙය බැටරියේ ආයු කාලය කෙටි කරනවා.

මෙය වලක්වා ගන්නේ කෙසේද?

EV වාහනයක් නිෂ්පාදනය කරන සමාගම් මෙම ගැඹුරු විසර්ජනයෙන් බැටරිය ආරක්ෂා කර ගැනීමට BMS (Battery Management System) නමින් හැඳින්වෙන ස්මාර්ට් පද්ධතියක් භාවිතා කරනවා. මෙම පද්ධතිය මඟින් බැටරි මට්ටම ඉතා පහළට (උදාහරණයක් ලෙස 5% ට) වැටීමට පෙර රියදුරුට අනතුරු අඟවන අතර, බැටරියට හානි වීම වැළැක්වීමට වාහනයේ බලය ස්වයංක්‍රීයව සීමා කිරීම හෝ සම්පූර්ණයෙන්ම ක්‍රියා විරහිත කිරීම සිදු කරනවා.

බැටරිය ආරක්ෂා කරගැනීමට අප කළයුතු දේ

බැටරියේ කල් පැවැත්ම සඳහා හොඳම පුරුද්ද වන්නේ එය 20% ට වඩා පහළට යාමට ඉඩ නොදී නැවත ආරෝපණය කිරීමයි. දිගු ගමනක් යන විට හැර, 100% දක්වා නිතරම ආරෝපණය කිරීමත් එතරම් සුදුසු වන්නෙ නැහැ. 20% - 80% පරාසය තුළ බැටරිය පවත්වා ගැනීම වඩාත් යෝග්‍ය වෙනවා.

සරලව කියනවා නම්, EV බැටරි වල Deep Discharge යනු ඒවායේ අවම ආරෝපණ සීමාවට වඩා පහළට යාම වන අතර, එමඟින් බැටරියේ කල්පැවැත්මට සහ ආරක්ෂාවට බරපතල හානි සිදුවිය හැකියි.

සමාන පුවත්

  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    මේ දේවල් නොදැන වාහනයේ Service එක කරන්න එපා.

    time
    මිනිත්තු 7 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    මොනවද මේ EV බැටරියේ Deep Discharging කියන්නෙ

    time
    මිනිත්තු 3 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    එන්ජින් ධාවනයේදී ඇතිවන මොකක්ද මේ LSPI?

    time
    මිනිත්තු 6 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    එන්ජින් Oil පද්ධතියක Bypass Valve යනු කුමක්ද?

    time
    මිනිත්තු 5 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    ඩීසල් එන්ජින් වල Engine Runaway වලක්වා ගමු.

    time
    මිනිත්තු 4 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    එන්ජින් Oil වල API SP ප්‍රමිතිය

    time
    මිනිත්තු 4 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    Auto Gear වාහනයකට නැතුවම බැරි ATF

    time
    මිනිත්තු 5 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    වාහන Body Paint වල මොනවද මේ 2k 3k

    time
    මිනිත්තු 4 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    වාහනයක් ධාවනය කර ඇති දුර අනුව Engine Oil මාරු කළයුතු අවස්ථා

    time
    මිනිත්තු 5 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    Engine lubrication system කියන්නේ මොකක්ද

    time
    මිනිත්තු 3 කියවීම
  • Suzuki Alto K10 2015 සමාලෝචනය

    Hatchback

    රු 4.6M - 5.3M

  • Toyota Aqua 2014 සමාලෝචනය

    Hatchback

    රු 7.5M - 8.5M

  • Suzuki Swift 2017 සමාලෝචනය

    Hatchback

    රු 8.3M - 9.5M

  • Suzuki Wagon R 2018 සමාලෝචනය

    රු 7.8M - 8.8M

  • Land Rover Defender 2020 සමාලෝචනය

    SUV & 4X4

    රු 5M - 7.5M

  • Toyota Vitz 2017 සමාලෝචනය

    Hatchback

    රු 25M - 40M

  • Nissan Leaf 2014 සමාලෝචනය

    Hatchback
  • Mitsubishi Montero 2015 සමාලෝචනය

    SUV & 4X4
  • Honda Civic 2019 සමාලෝචනය

    Saloon & Sedan

    රු 12M - 13.5M

  • Mitsubishi Lancer 2017 සමාලෝචනය

    Saloon & Sedan

    රු 15M - 18M

  • Toyota Axio 2016 සමාලෝචනය

    රු 740K - 1.1M

  • Toyota Premio G Superior 2018 සමාලෝචනය

    රු 17.5M - 19.8M

  • Honda CD 125 Review

    රු 120K - 730K

  • Yamaha MT-15 Review

    රු 950K - 1.2M

  • Bajaj CT 100 Review

    රු 180K - 640K

  • Yamaha Saluto 125 Review

    රු 250K - 430K

  • Bajaj Platina 100 Review

    රු 200K - 600K

  • TVS Wego 110 Review

    රු 320K - 550K

  • Yamaha R15 Review

    රු 1.2M - 1.4M

  • Bajaj Pulsar 150 Review

    රු 200K - 700K

  • Yamaha Ray ZR 110 Review

    රු 480K - 600K

  • Suzuki Gixxer 150 Review

    රු 450K - 650K

  • Bajaj Pulsar NS 160 Review

    රු 580K - 950K

  • Demak DTM 150 Review

    රු 220K - 360K

hero

ඔබේ මෝටර් රථ හෝ යතුරුපැදි දැන්වීම ikman හි මිනිත්තු 2 කින් පළ කරන්න!