වාහනයක් ධාවනය කර ඇති දුර අනුව Engine Oil මාරු කළයුතු අවස්ථා

Nisaga Sandaru
time
මිනිත්තු 5 කියවීම
feature image

එන්ජින් ඔයිල් මාරු කළ යුතු කාලය හෝ දුර තීරණය වන්නේ ප්‍රධාන වශයෙන් කරුණු කිහිපයක් මතයි

ඔයිල් වර්ගය (Type of Oil)

download (7).png
  • Mineral Oil සාමාන්‍යයෙන් කිලෝමීටර 3,000 සිට 5,000 අතර කාලයකට පසු මාරු කිරීම නිර්දේශ කෙරෙනවා.
  • Semi-Synthetic Oil (අර්ධ කෘත්‍රිම තෙල්). මෙය ඛනිජ සහ කෘත්‍රිම තෙල් මිශ්‍රණයකි. සාමාන්‍යයෙන් කිලෝමීටර 5,000 සිට 7,000 අතර කාලයකට පසු මාරු කිරීම සුදුසුයි.
  • Full Synthetic Oil (සම්පූර්ණ කෘත්‍රිම තෙල්): මෙම තෙල් වඩාත් උසස් තත්ත්වයෙන් යුක්ත වන අතර දිගු කාලයක් ඔරොත්තු දෙයි. සාමාන්‍යයෙන් කිලෝමීටර 10,000 සිට 15,000 හෝ ඊට වැඩි දුරක් සඳහා පවා නිර්දේශ කළ හැකියි.

වාහනයේ නිෂ්පාදකයාගේ නිර්දේශය (Manufacturer's Recommendation)

ඔබේ වාහනයේ හිමිකරුගේ අත්පොත (Owner's Manual) සෑම විටම පරීක්ෂා කිරීම වඩාත් වැදගත් වෙනවා. නිෂ්පාදකයා විසින් ඔබේ වාහනයට සහ එන්ජිමට වඩාත් සුදුසු ඔයිල් වර්ගය සහ මාරු කළ යුතු නිශ්චිත දුර ප්‍රමාණය හෝ කාල සීමාව (මාස ගණන) එහි සඳහන් කරල තියනවා.

ධාවන කොන්දේසි (Driving Conditions)

ඔබ නිතරම කෙටි දුර ගමන් (එන්ජිම සම්පූර්ණයෙන් රත් වීමට පෙර නැවැත්වීම), දූවිලි සහිත මාර්ග හෝ දැඩි රථවාහන තදබදය සහිත ප්‍රදේශ වල ධාවනය කරන්නේ නම්, එය ඔයිල් එක ඉක්මනින් දූෂණය වීමට හේතු විය හැක. එවැනි "දැඩි භාවිතයේ" (Severe Usage) කොන්දේසි යටතේ නිර්දේශිත දුර ප්‍රමාණයට වඩා කලින් ඔයිල් මාරු කිරීම සුදුසුයි.

කාල සීමාව (Time Interval)

දුර ප්‍රමාණයට අමතරව, කාලයද වැදගත් වෙනවා. උදාහරණයක් ලෙස, සමහර විට නිෂ්පාදකයා නිර්දේශ කරන්නේ කිලෝමීටර 10,000ක් හෝ මාස 12ක් (කලින් සම්පූර්ණ වන දෙය) වශයෙන් ඔබ අඩු දුරක් ධාවනය කළත්, වසරක් වැනි කාලයකින් පසු ඔයිල් එකේ ගුණාත්මකභාවය අඩු විය හැකි නිසා එය මාරු කළ යුතුයි.

ට්‍රැෆික් වැඩි ප්‍රදේශ වල කොළඹ අවට වගේ ධාවනය කරන වාහනවල එන්ජින් ඔයිල් ඉක්මනින් මාරු කිරීම වඩාත් සුදුසුයි. මෙයට හේතුව සාමාන්‍යයෙන් ඔයිල් මාරු කිරීමේ කාලය තීරණය කරනු ලබන්නේ ධාවනය කළ දුර අනුව (km අනුව) හෝ කාලය අනුව (මාස අනුව) වුවද, අධික රථවාහන තදබදය (Heavy Traffic) යනු Severe Usage යටතට වැටෙන බැවිනි.


ට්‍රැෆික් නිසා ඔයිල් ඉක්මනින් අපවිත්‍ර වන ආකාරය

  • දිගු වේලාවක් එන්ජින් එක Idling තත්වයේ තිබීම. ට්‍රැෆික් එකේදී වාහනය බොහෝ වේලාවක් Engine Idling අවස්ථාවේ ක්‍රියාත්මක වෙනවා. මෙම කාලය තුළ එන්ජිමේ කිලෝමීටර ගණන වැඩි නොවුවත්, එන්ජිම තවමත් ක්‍රියාත්මක වන නිසා ඔයිල් එක තාපයට නිරාවරණය වී එය තුළ අපද්‍රව්‍ය එකතු වේ. මෙය ඔයිල් වල ආයු කාලය කෙටි කිරීමට හේතුවක්.
  • ට්‍රැෆික් තදබදයේදී වාහනයේ වේගය අඩු වුවත්, එන්ජිම දිගින් දිගටම ක්‍රියාත්මක වී උෂ්ණත්වය ඉහල යනවා. සාමාන්‍ය වේගයෙන් ධාවනය වන විට ඇතිවන හොඳ වායු සංසරණය (Air Flow) මෙහිදී අඩුවෙනවා. එසේ ඇතිවන අධික තාපය නිසා ඔයිල් වල රසායනික ව්‍යුහය ඉක්මනින් බිඳ වැටී (Thermal Breakdown) ඔයිල් ඝන වීම (Sludge Formation) වැඩි වෙනවා.
  • නිතර නතර කර ආරම්භ කිරීම (Stop-and-go driving) සහ අඩු වේගයෙන් ධාවනය වීම නිසා එන්ජිම තුළ ඇතිවන දහන ක්‍රියාවලිය සම්පූර්ණ වෙන්නෙ නැහැ. මේ නිසා අම්ල සහ කාබන් වැනි අතුරු ඵල ඔයිල් එකට මිශ්‍ර වීම වැඩි වන අතර, ඔයිල් වල ඇති පිරිසිදුකාරක ආකලන (Detergent Additives) ඉක්මනින් ක්ෂය වෙනවා.

නිර්දේශිත ක්‍රියාමාර්ග

ඔබ නිතර ට්‍රැෆික් වැඩි ප්‍රදේශ වල ධාවනය කරන්නේ නම්, ඔබ කළ යුත්තේ, නිෂ්පාදකයාගේ Severe Usage නිර්දේශය අනුගමනය කිරීම. බොහෝ වාහන නිෂ්පාදකයින් හිමිකරුගේ අත්පොතෙහි (Owner's Manual) "සාමාන්‍ය භාවිතය" සහ "Severe Usage" සඳහා වෙනස් ඔයිල් මාරු කිරීමේ කාලසටහන් ලබාදී තිබෙනවා. උදාහරණයක් ලෙස, සාමාන්‍ය භාවිතය සඳහා 10,000 km නම්, Severe Usage සඳහා 5,000 km හෝ 7,500 km ලෙස නිර්දේශ කරල තියනවා.

කාලය කෙරෙහි අවධානය යොමු කිරීම ඉතා වැදගත්. ඔබ දුර ප්‍රමාණය අඩු වුවද, මාස 4ක් හෝ 6ක් වැනි කෙටි කාලයක් තුළ ඔයිල් මාරු කිරීම වඩාත් ආරක්ෂිත වෙනවා. ඒ වගේම සින්තටික් ඔයිල් (Synthetic Oil) භාවිතය ඉතා සුදුසුයි. සින්තටික් ඔයිල් වලට අධික තාපය හා දූෂණයට එරෙහිව වඩා හොඳින් ඔරොත්තු දීමේ හැකියාවක් පවතිනවා. ඔබේ වාහනයේ නිතර නිතර ගමන් කරන්නේ නම්, ඔයිල් මට්ටම සහ ස්වභාවය නිතර පරීක්ෂා කිරීමත් ඉතා වැදගත්.

බොහෝ වාහන නිෂ්පාදකයින්ට අනුව, ඔබේ වාහනය සාමාන්‍යයෙන් (Normal) ධාවනය වනවා යැයි සැලකීමට වඩා, බහුතරයක් රියදුරන් ඇත්ත වශයෙන්ම Severe Usage කොන්දේසි යටතේ ධාවනය කරනවා. නිෂ්පාදකයන් විසින් Severe Usage යටතට වර්ග කරන පොදු තත්වයන් පහත දැක්වේ. රථවාහන තදබදය (Heavy Traffic) සහ අඩු වේග ධාවනය මූලික වශයෙන් මෙම වර්ගීකරණයට ඇතුළත් වෙනවා.

  • දිගු වේලාවක් නිෂ්ක්‍රීයව තිබීම (Frequent Idling)
  • නිතර නතර කිරීම සහ ආරම්භ කිරීම (Stop-and-go Driving)
  • කෙටි ගමන් (Short Trips)
  • දූවිලි සහිත තත්ත්ව (Dusty Conditions)
  • බර ඇදීම හෝ අධික බර පැටවීම (Towing/Heavy Load)

සාමාන්‍යයෙන්, Severe Usage යටතේ, ඔයිල් සහ ඔයිල් ෆිල්ටරය මාරු කිරීමේ කාලය අඩකින් පමණ අඩු කිරීමට නිෂ්පාදකයෝ නිර්දේශ කරනවා. දුර ප්‍රමාණය 10,000 km සිට 15,000 km, කාල සීමාව මාස 12.

ඔබ නිතර ට්‍රැෆික් වැඩි ප්‍රදේශ වල ධාවනය කරන්නේ නම්, ඔබට කිලෝමීටර 10,000ක් ගමන් කිරීමට බොහෝ කාලයක් (මාස 6කට වඩා වැඩි) ගත විය හැක. එවැනි විටකදී, කාල සීමාව (උදා: මාස 6කට වරක්) අනුව ඔයිල් මාරු කිරීම, දුර ප්‍රමාණයට වඩා ප්‍රමුඛත්වය ගත යුතුයි. ඔබගේ වාහනයට අදාළ නිවැරදි තොරතුරු සඳහා, ඔබේ වාහනයේ හිමිකරුගේ අත්පොතේ ඇති කාලසටහන (Schedule 2) හෝ Severe Service ලෙස හඳුන්වන කොටස පරීක්ෂා කිරීම අනිවාර්යයෙන්ම කළ යුතුයි.

ඒ වගේම ඔයිල් මාරු කිරීමේ වේලාවට අමතරව, සෑම සති කිහිපයකට වරක් ඩිප්ස්ටික් (Dipstick) භාවිතයෙන් ඔයිල් මට්ටම පරීක්ෂා කිරීම වැදගත් වෙනවා. ඔයිල් මට්ටම Min සහ Max සලකුණු අතර තිබිය යුතුයි. මට්ටම අඩු නම්, නිෂ්පාදකයා නිර්දේශ කරන ආකාරයේ ඔයිල් එකතු කරන්න ඕනේ. ඒ වගේම ඔයිල් එකේ වර්ණය ඉතා තද කළු පැහැයක් ගෙන තිබේ නම් හෝ එහි කිරි වැනි දුඹුරු පැහැයක් (ජලය හෝ සිසිලනකාරකය මිශ්‍ර වී ඇති බවට ලකුණක්) පෙනේ නම්, වහාම සේවාවක් ලබා ගන්න.

download (8).png

ඔබ නිතර ට්‍රැෆික් වැඩි ප්‍රදේශවල ධාවනය කරන්නේ නම්, දුර ප්‍රමාණයට වඩා කාල සීමාවට ප්‍රමුඛත්වය දෙමින් (මාස 6කට වරක් වැනි) ඔයිල් මාරු කිරීම ඔබේ එන්ජිම ආරක්ෂා කර ගැනීමට ඇති හොඳම ක්‍රමයයි

සමාන පුවත්

  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    මේ දේවල් නොදැන වාහනයේ Service එක කරන්න එපා.

    time
    මිනිත්තු 7 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    මොනවද මේ EV බැටරියේ Deep Discharging කියන්නෙ

    time
    මිනිත්තු 3 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    එන්ජින් ධාවනයේදී ඇතිවන මොකක්ද මේ LSPI?

    time
    මිනිත්තු 6 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    එන්ජින් Oil පද්ධතියක Bypass Valve යනු කුමක්ද?

    time
    මිනිත්තු 5 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    ඩීසල් එන්ජින් වල Engine Runaway වලක්වා ගමු.

    time
    මිනිත්තු 4 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    එන්ජින් Oil වල API SP ප්‍රමිතිය

    time
    මිනිත්තු 4 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    Auto Gear වාහනයකට නැතුවම බැරි ATF

    time
    මිනිත්තු 5 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    වාහන Body Paint වල මොනවද මේ 2k 3k

    time
    මිනිත්තු 4 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    වාහනයක් ධාවනය කර ඇති දුර අනුව Engine Oil මාරු කළයුතු අවස්ථා

    time
    මිනිත්තු 5 කියවීම
  • වාහන නඩත්තු කිරීමට උපදෙස්

    Engine lubrication system කියන්නේ මොකක්ද

    time
    මිනිත්තු 3 කියවීම
  • Suzuki Alto K10 2015 සමාලෝචනය

    Hatchback

    රු 4.6M - 5.3M

  • Toyota Aqua 2014 සමාලෝචනය

    Hatchback

    රු 7.5M - 8.5M

  • Suzuki Swift 2017 සමාලෝචනය

    Hatchback

    රු 8.3M - 9.5M

  • Suzuki Wagon R 2018 සමාලෝචනය

    රු 7.8M - 8.8M

  • Land Rover Defender 2020 සමාලෝචනය

    SUV & 4X4

    රු 5M - 7.5M

  • Toyota Vitz 2017 සමාලෝචනය

    Hatchback

    රු 25M - 40M

  • Nissan Leaf 2014 සමාලෝචනය

    Hatchback
  • Mitsubishi Montero 2015 සමාලෝචනය

    SUV & 4X4
  • Honda Civic 2019 සමාලෝචනය

    Saloon & Sedan

    රු 12M - 13.5M

  • Mitsubishi Lancer 2017 සමාලෝචනය

    Saloon & Sedan

    රු 15M - 18M

  • Toyota Axio 2016 සමාලෝචනය

    රු 740K - 1.1M

  • Toyota Premio G Superior 2018 සමාලෝචනය

    රු 17.5M - 19.8M

  • Honda CD 125 Review

    රු 120K - 730K

  • Yamaha MT-15 Review

    රු 950K - 1.2M

  • Bajaj CT 100 Review

    රු 180K - 640K

  • Yamaha Saluto 125 Review

    රු 250K - 430K

  • Bajaj Platina 100 Review

    රු 200K - 600K

  • TVS Wego 110 Review

    රු 320K - 550K

  • Yamaha R15 Review

    රු 1.2M - 1.4M

  • Bajaj Pulsar 150 Review

    රු 200K - 700K

  • Yamaha Ray ZR 110 Review

    රු 480K - 600K

  • Suzuki Gixxer 150 Review

    රු 450K - 650K

  • Bajaj Pulsar NS 160 Review

    රු 580K - 950K

  • Demak DTM 150 Review

    රු 220K - 360K

hero

ඔබේ මෝටර් රථ හෝ යතුරුපැදි දැන්වීම ikman හි මිනිත්තු 2 කින් පළ කරන්න!