වාහනයක් නවතින්න යන දුර (stopping distance) ගැන දැනුවත්ද?

Nipuna Marasinghe
time
මිනිත්තු 3 කියවීම
feature image

Stopping distance කියන්නේ, වාහන drive කරන ඕනම කෙනෙක්ට වගේම පාරෙ යන එන මගීන්ටත් ගොඩක් වැදගත් දෙයක්. ඔබ වාහනයක් drive කරනකොට ඉදිරියෙන් යන වාහනයත් එක්ක යම්කිසි දුරක් පවත්වා ගන්න ඕනේ. එහෙම නැත්නම් ඔබට වගේම, පාරේ යන එන අනිත් වාහන වලටත් නොහිතන අනතුරු වලට මුහුණ දෙන්න සිද්ධ වෙනවා. හැබැයි ඉතින් ඔබ drive කරන speed එක අනුව පවත්වා ගන්න ඕන දුර ප්‍රමාණ වෙනස් වෙනවා. ඒ ගැන ඔබ දැනගෙන ඉන්න ඕනේ. ඒ නිසාම වාහනයක stopping distance එක ගැන MotorGuide තුළින් අපි අද ඔබව දැනුවත් කරන්නම්.

හරියටම Stopping distance එක හැදෙන්නේ කොහොමද?

මේ stopping distance එක කරුණු හතරක් මත රඳා පවතිනවා. ඒ තමයි, perception distance, reaction distance, braking distance, vehicle & road conditions. ඔය කියපු දේවල් එකතු වෙලා තමයි stopping distance එක …

වාහනයක් නවතින්න යන දුර (stopping distance) ගැන දැනුවත්ද?

Stopping distance කියන්නේ, වාහන drive කරන ඕනම කෙනෙක්ට වගේම පාරෙ යන එන මගීන්ටත් ගොඩක් වැදගත් දෙයක්. ඔබ වාහනයක් drive කරනකොට ඉදිරියෙන් යන වාහනයත් එක්ක යම්කිසි දුරක් පවත්වා ගන්න ඕනේ. එහෙම නැත්නම් ඔබට වගේම, පාරේ යන එන අනිත් වාහන වලටත් නොහිතන අනතුරු වලට මුහුණ දෙන්න සිද්ධ වෙනවා. හැබැයි ඉතින් ඔබ drive කරන speed එක අනුව පවත්වා ගන්න ඕන දුර ප්‍රමාණ වෙනස් වෙනවා. ඒ ගැන ඔබ දැනගෙන ඉන්න ඕනේ. ඒ නිසාම වාහනයක stopping distance එක ගැන MotorGuide තුළින් අපි අද ඔබව දැනුවත් කරන්නම්.

හරියටම Stopping distance එක හැදෙන්නේ කොහොමද?

මේ stopping distance එක කරුණු හතරක් මත රඳා පවතිනවා. ඒ තමයි, perception distance, reaction distance, braking distance, vehicle & road conditions. ඔය කියපු දේවල් එකතු වෙලා තමයි stopping distance එක හැදෙන්නේ. ඒ නිසා ඔබ ඒ දේවල් ගැනත් දැනගෙන ඉනේ ඕනේ.

Perception distance සහ reaction distance

වාහනයක් යම් වේගයකින් යනකොට, ඉදිරියෙන් බාධකයක් ඇවිත් හරි, හදිස්සි අවශ්‍යතාවයක් නිසා හරි driver ට වාහනය නවත්වන්න ඕන කියලා දැනෙන්න ඕනේ. අපි ඒකට කියනවා perception එකක් ඇති වෙන්න ඕනේ කියලා. මේ perception එක ඇති වෙන්න සාමාන්‍යයෙන් 0.7 s ක් වගේ time එකක් යනවා.

Perception එක ඇති වුණාට පස්සේ තමයි brake කරන්න ඕන කියන reaction එක එන්නේ. එතකොට මේ reaction එකට නැත්නම් කකුල accelerator එකේ ඉඳලා brake එකට එන්න තවත් 0.7 s ක් විතර යනවා.

මේ කාල දෙකට අනුව නිරෝගී පුද්ගලයෙක්ට නම් brake කරන්න පටන් ගන්න දළ වශයෙන් 1.5 s ක කාලයක් යනවා. එතකොට ඒ තත්පර එකහමාරක කාලය තුළ වාහනය, perception distance එක සහ reaction distance එක ගිහින් ඉවරයි.

ඔබ යන වේගයේ වර්ගයට තමයි මේ ගමන් කරන දුර සමානුපාතික වෙන්නේ. ඒ නිසා වාහනය drive කරන වේගයට අනුව මෙතනදි ඒ ගමන් කරන දුර එකම විදිහට calculate කරන්න බැහැ.

Braking distance සහ vehicle & road conditions

Perception සහ reaction කියන distance දෙකටම පස්සේ තමයි, braking distance එක එන්නේ. එතනදි ඔබ වාහනය drive කරන පාරේ ස්වභාවය, ටයර් ගෙවිලා තියෙනවද, හොඳට හුළං ගහලා තියෙනවද කියන ගොඩක් conditions මත brake කරන්න යන දුර, ඒ කියන්නේ braking distance එක වෙනස් වෙනවා. මේ conditions වලට තමයි, vehicle & road conditions කියන්නේ.

සමාන පුවත්

  • රිය පැදවීමේ උපදෙස්

    වාහනයක් Brake කරන විධි

    time
    මිනිත්තු 6 කියවීම
  • රිය පැදවීමේ උපදෙස්

    රිවර්ස් යන්නේ නැතුව මැනුවල් කාර් එකක් රිවර්ස් කරන්න ඉගෙන ගමු.

    time
    මිනිත්තු 3 කියවීම
  • රිය පැදවීමේ උපදෙස්

    අපි මුලින්ම කාර් එකක් පදවන හැටි ඉගෙන ගනිමු.

    time
    මිනිත්තු 5 කියවීම
  • රිය පැදවීමේ උපදෙස්

    මංසන්ධි මත ඇති සළකුණු සහ ඒවායේ නීති මොනවද

    time
    මිනිත්තු 4 කියවීම
  • රිය පැදවීමේ උපදෙස්

    දුම්රිය හරස් මාර්ග වල එන්ජිම නවතින්නන් ඇයි

    time
    මිනිත්තු 5 කියවීම
  • රිය පැදවීමේ උපදෙස්

    ජීවිතය බේරන child lock ගැන දැනගමු

    time
    මිනිත්තු 2 කියවීම
  • රිය පැදවීමේ උපදෙස්

    සෑම වගකිවයුතු රියදුරෙකුම දැන සිටිය යුතු Driving safety tips

    time
    මිනිත්තු 4 කියවීම
  • රිය පැදවීමේ උපදෙස්

    Car එකේ වේගය වැඩි කරන්න පුළුවන් ලේසිම ක්‍රම

    time
    මිනිත්තු 3 කියවීම
  • රිය පැදවීමේ උපදෙස්

    වාහනය drive කරනකොට නිදිමත එනවා නම් මේ දේවල් try කරන්න

    time
    මිනිත්තු 4 කියවීම
  • රිය පැදවීමේ උපදෙස්

    අවුරුද්දට දුර ගමන් යන්න වාහනය සූදානම් කර ගමු

    time
    මිනිත්තු 4 කියවීම
  • Suzuki Alto K10 2015 සමාලෝචනය

    Hatchback

    රු 4.6M - 5.3M

  • Toyota Aqua 2014 සමාලෝචනය

    Hatchback

    රු 7.5M - 8.5M

  • Suzuki Swift 2017 සමාලෝචනය

    Hatchback

    රු 8.3M - 9.5M

  • Suzuki Wagon R 2018 සමාලෝචනය

    රු 7.8M - 8.8M

  • Land Rover Defender 2020 සමාලෝචනය

    SUV & 4X4

    රු 5M - 7.5M

  • Toyota Vitz 2017 සමාලෝචනය

    Hatchback

    රු 25M - 40M

  • Nissan Leaf 2014 සමාලෝචනය

    Hatchback
  • Mitsubishi Montero 2015 සමාලෝචනය

    SUV & 4X4
  • Honda Civic 2019 සමාලෝචනය

    Saloon & Sedan

    රු 12M - 13.5M

  • Mitsubishi Lancer 2017 සමාලෝචනය

    Saloon & Sedan

    රු 15M - 18M

  • Toyota Axio 2016 සමාලෝචනය

    රු 740K - 1.1M

  • Toyota Premio G Superior 2018 සමාලෝචනය

    රු 17.5M - 19.8M

  • Honda CD 125 Review

    රු 120K - 730K

  • Yamaha MT-15 Review

    රු 950K - 1.2M

  • Bajaj CT 100 Review

    රු 180K - 640K

  • Yamaha Saluto 125 Review

    රු 250K - 430K

  • Bajaj Platina 100 Review

    රු 200K - 600K

  • TVS Wego 110 Review

    රු 320K - 550K

  • Yamaha R15 Review

    රු 1.2M - 1.4M

  • Bajaj Pulsar 150 Review

    රු 200K - 700K

  • Yamaha Ray ZR 110 Review

    රු 480K - 600K

  • Suzuki Gixxer 150 Review

    රු 450K - 650K

  • Bajaj Pulsar NS 160 Review

    රු 580K - 950K

  • Demak DTM 150 Review

    රු 220K - 360K

hero

ඔබේ මෝටර් රථ හෝ යතුරුපැදි දැන්වීම ikman හි මිනිත්තු 2 කින් පළ කරන්න!